communicerensmall01.jpg

Press

May/June 2006
Items #3

November 2005
www.a-gogo.nu

September 2003
www.mac.uchile.cl

somewhere in 2003
www.thinkquest.nl

somewhere in 2001
Volkskrant magazine #117

September 2000
Basic Groove #9
communicerensmall02.jpg
communicerensmall03.jpg
communicerensmall04.jpg

Lecture Gyz La Rivière

‘Young Cultures’ Studium Generale
Willem de Kooning academy
October 18th 2000
lecture2000small.jpg
communiceren03.jpg

iedereen kan Communiceren

performance (HuMobisten, 2000)
client: Centrum Beeldende Kunst
City centre, Rotterdam
September 24th 2000
communiceren04.jpg
Met ‘iedereen kan Communiceren’ laten de HuMobisten (Gyz en Rufus.K) zien dat tegenwoordig iedereen lijkt te willen KUNNEN communiceren. Communicatietrainingen waren nooit eerder zo hot en lijken de groepstherapieën uit de seventees met kwadratische proporties te zijn overstegen. Het aantal flyers in de schappen neemt alleen nog maar toe. LED’s zijn de orde van de dag. In het openbaar vervoer wordt je de prooi van 3 gratis kranten. SMS, WAP, email, ADSL en ook nog eens Wearable Technologies, noem het maar op.

Maar wat wordt er eigenlijk gezegd? Op het eerste gezicht niet veel bijzonders. Waarom wil iedereen toch ‘op die bandwagon’? Ten eerste ter profilatie, ten tweede ter informatie en ten derde ter promotie. In normaal Nederlands komt het erop neer dat je je gezicht laat zien, je produkt aanprijst en het ten slotte veel te duur verkoopt. Een produkt kan niet dom genoeg zijn, dankzij communicatie raak je het wel kwijt. Kunnen we eigenlijk nog wel terug naar een situatie waarin produktontwikkelaars, instanties, organistaties en andere geldwolven zó’n goed produkt maken dat communicatie overbodig is?
communiceren01.jpg
Waarom wordt al die communicatie klakkeloos geloofd door gewillige flappetappers? Willen we het te graaggeloven om een leegte te vullen? I shop therefore I am... Maar laten we niet afdwalen, de HuMobisten gaan dit keer de strijd aan met communicatie voor non-produkten. Ze bieden zelfs eerste hulp.

Het Witte Kruis, eerste hulp bij Communicatieve Cultuur Problemen, is het HuMobistische orgaan dat strijdt tegen foutieve, non-lineaire, kapitalistische informatie (lees: indoctrinatie). De HuMobisten willen een non-informatieve communicatiestroom op touw zetten die de consument, gast, client, bezoeker én supporter met 1 stille hint tot denken dwingt en zo het bewustzijn probeert te verruimen.
communiceren02.jpg
Mensen die deze HuMobistische aktie betwijfelen en de verkondigde boodschap die uitgedeeld gaat worden regelrecht weggooien hebben het in elk geval dus wél begrepen! Hopelijk bekijken ze alle andere rommel in het vervolg met eenzelfde kritische houding en handelen ze dan ook even resoluut. Dan is er duidelijk gesteld dat communicatie niet per se juist is (of juiste informatie bevat). Einde aan de betutteling!

Tegelijkertijd is de performance een grote leugen.
Gyz en Rufus.K communiceren namelijk ook weer dat zij het gaafst zijn, zeggen weer dat zij het allemaal beter weten en proberen iedereen hun ideeën in de maag te splitsen, wat een stelletje arrogante eikels zijn het toch die HuMobisten, maar ja... ze hebben wel gelijk.
photo’s: Natasa Heydra & Ari Versluis