warholssmall03.jpg
CHECK VIDEO!

Press

April 2006
Glamcult

somewhere in 2003
www.thinkquest.nl

somewhere in 2001
Volkskrant magazine #117

October 2000
www.passionate.nl
warholssmall01.jpg
warholssmall02.jpg
warhols02.jpg

iedereen kan Beroemd Worden

performance (HuMobisten, 2000)
client: Passionate
The Grapevine Late Night Talkshow
October 28th 2000
De HuMobisten te huur?

In het boek ‘HuMobisme in Nederland’ (winnaar Bruna literatuurprijs 1998) laten de HuMobisten hun ideologie los op de ‘lifestyle’ in de huidige samen-
leving, waarin door de opkomende individualisering iedereen graag ‘iemand van betekenis’ wil zijn. Iedereen is zijn of haar eigen held, eigen soapster of eigen quizmaster. Iedereen wil nu wel eens wat zien van die felbegeerde 15 minutes of fame ook al betekent het dat een identiteit door iemand anders wordt bepaald.

Tegenwoordig hoef je niets te kunnen om iemand te zijn, men kan zelfs een geregisserde en door een marketing-team bedachte held van zijn generatie zijn, niemand vind dat erg. Britney Spears in elk geval niet. Als je kop vaak genoeg wordt afgedrukt zal je ook heus wel iets kunnen. Britney heeft waarschijnlijk zelfs het idee dat ze verschrikkelijk goed bezig is. Uiteraard heeft zij gewonnen van 150.000 andere kinderen die destijds ook in Henny Huisman-achtige programma’s aan het zweten waren en hoopten ooit een beroemdheid te worden.
warhols03.jpg
Minder duidelijke voorbeelden zijn wellicht nog enger. De HuMobisten kunnen zich voorstellen dat je als, tamelijk bekwame en inventieve ‘underground’ artiest ook op een dag voor het grote geld wil gaan. Zonder dat je het doorhebt wordt je rauwer en onvriendelijker afgeschildert dan je eigenlijk bent, maar ja... de dollars stromen ondertussen binnen en je wordt overal gehyped (je moeder zal trots zijn). Ron Selling had het bij het rechte eind met zijn statement: ‘De bladen hebben mij nodig en ik de bladen...’. Aan het eind van het liedje hou je een gefrustreerde artiest over die geen weg meer terugziet naar die ineens zo waardevolle underdog positie.

Ook U2 kampt met dit probleem, maar zij weten zich toch altijd staande te houden in een wereld van commercialisatie. Zij cultiveren het probleem gewoon en poneren zichzelf als nieuwe aanvoerders van de mediakunsten (zie: POP). U2 maakt dus op een bepaald moment geen muziek meer, maar popart op CD.
warhols04.jpg
Aangezien media en mode nauw verwant zijn is het vluchtig en tijdelijk en moet je als avant-gardistische mediaprofeet constant scherp blijven om je status te behouden. Grappig genoeg is ook U2 nu ook weer op zoek naar een bepaalde ‘kleinere’ identiteit, een leuk streven dat ze uiteraard nooit waar kunnen gaan maken. Misschien zijn ze geen aanvoerders meer, hun fans zullen ze er niet door verliezen, die zien U2 als pop-martelaars die zich door de platenmaatschappij niets laten wijsmaken.

In een tijd dat popsterren kunstenaars willen zijn en vice versa, de groten klein willen worden en de kleinen zo groot mogelijk lijkt alleen Prince er echt in te slagen. Een (paar) naamsverandering(en) en een drietal waarachtig slechte platen verder schijnt niemand meer geïnteresseerd te zijn in the artist(!) formerly known as..., the symbol, tafkap en what not!
Tegenwoordig heet Henny Huisman ‘de clubscene’ en worden elk weekend nieuwe ‘sterren’ geboren. Heb je de juiste maten en houd je je aan de kledingcodes zoals opgelegd door bijbehorende lifestyle-lectuur (dat woord schijn je tegenwoordig niet meer te mogen gebruiken, maar dat zijn het nog zeker) dan maak je kans met je smoelwerk op een glam-achtige flyer terecht te komen en je ‘15 minutes’ zijn een feit. De clubs maken dankbaar gebruik van de ‘iedereen is een ster’ hype, het kost ze dan ook geen geld en de doelgroep wordt ook nog eens duidelijk omkaderd.

Iedereen kan Beroemd Worden is natuurlijk ook maar een marketingstunt van de HuMobisten die nog nooit een boek hebben geschreven (Gyz is zelfs zo woordblind als iemand maar kan wezen en Rufus.K had het na 3 maanden Nederlandse Taal- en Letterkunde (Universiteit van Utrecht) ook al gezien). Wel hebben ze bewezen na één groepsexpositie en één performance al interessant genoeg te zijn om op te treden in literaire talkshow ‘The Grapevine’ (Passionate) met een fictief interview over nooit geschreven boeken. Uiteraard willen ze zelf beroemder worden dan Andy Warhol (waarna ze natuurlijk zo snel mogelijk de underground weer induiken... voor credibility)
photo’s: Daniëlle van Ark and Ari Versluis
videostills: Natasa Heydra and me.